Ефективні спостережні ради – це сучасний інструмент корпоративного управління, який забезпечує закладам охорони здоров’я ефективне стратегічне планування та розвиток закладу, сильний та професійний менеджмент, незалежний фінансовий аудит. До кінця року ми завершимо створення нормативної бази для подальшого формування спостережних рад управління закладами охорони здоров’я.
“Зараз більшість закладів охорони здоров’я взагалі не має елементів корпоративного управління. Звідси ми маємо незрозумілий розподіл коштів, наданих їм від НСЗУ, відсутність планів розвитку закладів та системну потребу контролю лікарні з боку власника — місцевої влади. Спостережні ради — це сучасний та цивілізований шлях залучення до процесу розвитку закладу охорони здоров’я всіх стейкголдерів – депутатів місцевих рад, департаментів охорони здоров’я обласних адміністрацій представників медичних колективів, пацієнтських організацій тощо. Це напряму сприятиме покращенню надання медичних послуг. МОЗ вже розробив проєкт постанови Кабінету Міністрів України, до кінця року він має бути прийнятий”, — заявив міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.
На сьогодні ми маємо відповідні згадки про створення спостережних рад в основах законодавства в сфері охорони здоров’я та в постанові КМУ №1077 від 27 грудня 2017 року. Але практика показує, що вони мають бути посилені та осучаснені.
При підготовці нового проєкту постанови фахівці МОЗ та міжнародні експерти вивчили досвід корпоративного управління в закладах охорони здоров’я європейських країн. Він указує, що спостережна рада повинна також здійснювати організацію ефективного внутрішнього аудиту і контролю. Це дієвий інструмент контролю керівників лікарень, якості надання послуг, а також впливу на них з боку громад.
Отже, нині пропозиції МОЗ містять конкретні інструменти для організації ефективного корпоративного управління таким чином, що гарантує якісну медичну допомогу, орієнтовану на пацієнта:
- повноваження спостережних рад розширюються з метою надання їм можливості впливати на роботу закладу, брати участь в обранні та звільненні керівництва, проводити внутрішній аудит медзакладу;
- представники громадськості утворюють більшість складу спостережної ради, з метою забезпечення незалежності судження при прийнятті рішень;
- члени спостережної ради отримують призначення на засадах їх кваліфікації та досвіду.
З метою прозорого та неупередженого формування спостережної ради передбачається створення конкурсної комісії у складі дев’яти осіб, до складу якої входять:
- представники власника закладу охорони здоров’я (3 особи);
- представники структурного підрозділу з питань охорони здоров’я та місцевої державної адміністрації (3 особи);
- представники громадських об’єднань (3 особи).
Зараз проєкт нової постанови про спостережні ради доступний на сайті МОЗ для громадського обговорення.
Нагадаємо, що за результатами опитування більш ніж 500 закладів охорони здоров’я державної та комунальної форми власності з 8 областей України, проведене в рамках проекту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я», виявило, що спостережні ради у більш ніж 80% цих закладів досі не були створені. Відповідно механізми корпоративного управління у більшості закладів охорони здоров’я державної та комунальної форми власності фактично не були сформовані. Така ситуація пояснюється, зокрема, тим, що чинна Постанова містить низку недоліків, які унеможливлюють ефективну роботу спостережних рад закладів охорони здоров’я. До їх числа належать, зокрема, недосконалість порядку обрання членів спостережних рад, відсутність механізму їх ротації, декларативність та неефективність деяких функцій спостережної ради, відсутність можливості призначити винагороду членам спостережних рад за їх роботу тощо.
Джерело інформації: 30 серпня 2021, https://moz.gov.ua/article/news/do-kincja-2021-roku-z’javitsja-normativna-baza-dlja-stvorennja-sposterezhnih-rad-upravlinnja-likaren—viktor-ljashko-