19 листопада з нагоди Міжнародного дня відмови від куріння біля Верховної Ради України відбувся брифінг. Учасники заходу закликали Парламент заборонити рекламу та спонсорство цих товарів. Під час події були продемонстровані макети електронних пристроїв для куріння, щоб наочно показати, як тютюнова індустрія залучає дітей і молодь до початку куріння.
Твердження, що якийсь різновид тютюнових виробів безпечніший для здоров’я, ніж інші, не має наукового підґрунтя. Згідно зі звітом ВООЗ 2020 року, в аерозолі тютюнових виробів для нагрівання (IQOS і glo) міститься понад 50 канцерогенних речовин. А в електронних сигаретах є токсичні речовини — метали (хром, нікель, свинець), карбоніли (формальдегід, ацетальдегід, акролеїн, гліоксаль), шкідливі ароматизатори (діацетил, циннамальдегід, бензальдегід).
«Безпечного куріння не існує. І як би не переконували тютюнові компанії, що нові пристрої безпечні, — це не так. Куріння завдає непоправної шкоди здоров’ю та повільно вбиває наш організм, особливо органи дихання. 2020 рік нам довів, що повітря та чисті легені — дуже важливі, а куріння підвищує ризик отримати ускладнення від COVID-19. Тому Центр громадського здоров’я спільно з ГО «Життя» запускають інформаційну кампанію, що має звернути увагу українців на оману, яку тютюнові компанії та лобісти намагаються нам нав’язати. Куріння — це не забавка, і нові пристрої теж шкідливі», — сказав заступник генерального директора ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» Владислав Збанацький.
Ефективні медіакампанії є важливою частиною комплексної стратегії у сфері контролю над тютюном і найбільш рентабельним способом змінити соціальні норми та поведінку стосовно тютюну. Саме у Міжнародний день відмови від куріння Центр громадського здоров’я МОЗ України у співпраці з громадською організацією «Життя» оголосили про старт національної інформаційної кампанії «Безпечного куріння не існує».
Щоб покращити обізнаність молоді про ризики для здоров’я від уживання електронних пристроїв для куріння, протягом листопада–грудня в інтернеті, на телебаченні та в громадських місцях будуть поширені відео та радіоролик. Концепцію кампанії було протестовано на цільовій аудиторії (молодь 18–35 років) — протягом вересня дослідники КМІС провели шість фокус-груп. Результати цього дослідження були враховані у доопрацюванні концепції та розробці ключових повідомлень інформаційних матеріалів. Кампанію організовано за підтримки глобальної організації охорони здоров’я Vital Strategies.
Матеріали інформаційної соціальної кампанії «Безпечного куріння не існує» доступні для вільного розповсюдження за умови обов’язкового посилання на Центр громадського здоров’я МОЗ України та ГО «Життя».
Внаслідок тютюнового лобізму електронні сигарети й тютюнові вироби для нагрівання досі не підпадають під дію чинного антитютюнового законодавства. Єдина норма, згадана у законах, — це заборона куріння електронних сигарет у громадських місцях. Як наслідок, їх рекламне просування на ринку та продаж жодним чином не обмежені. Тютюнова індустрія б’є точно в ціль — по підлітках та молоді, яких залучити до куріння найпростіше: через соціальні мережі, популярних блогерів та яскраві вивіски на вітринах крамниць.
«Вже сьогодні кожен п’ятий підліток в Україні є споживачем електронних сигарет. Так само як і звичайні сигарети, вони спричиняють нікотинову залежність та несуть загрозу здоров’ю. Громадськість вітає рішення Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування про реєстрацію законопроєкту № 4358, який допоможе зменшити поширеність куріння в Україні», — сказала виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір.
Парламент минулого тижня зареєстрував антитютюновий законопроєкт № 4358, який значно посилить захист здоров’я громадян від шкоди тютюну і його замінників, заборонить рекламу в інтернеті та продаж цих товарів особам до 21 року. Також під обмеження потраплять ароматизовані тютюнові вироби і рекламна викладка сигарет у магазинах та кіосках. Якщо депутати підтримають законопроєкт, то вже 2022 року ми побачимо результат — діти, народжені в Україні, не потраплять у пастку залежності від нікотину. За результатами опитування КМІС, здійсненого у 2020 році, 87% українців підтримують заборону продажу електронних сигарет неповнолітнім.
«Останні нецінові зміни щодо захисту здоров’я від шкоди тютюнових виробів та їх замінників вступили в дію у 2012 році, й це дало свій результат: поширеність куріння значно знизилася. Однак останні соціологічні опитування показують, що зниження поширеності куріння зупинилося, а за останні два роки з’явилася тенденція до зростання кількості курців серед молоді. Норми законопроєкту № 4358 направлені на захист здоров’я громадян, і я закликаю своїх колег підтримати цей законопроєкт», — зазначила народна депутатка України Лада Булах.
Джерело інформації: 19 11 2020, https://phc.org.ua/news/elektronni-pristroi-dlya-kurinnya-nova-zagroza-dlya-zdorovya